26 maj 2007

Lyxstrejken fortsätter...



En oglamorös tillvaro väntar våra stackars lyxstrejkare...Om man ska tro facket...

Detta är en lyxstrejk. Tro inget annat. Fackets krav har ett sammanlagt värde på 25% i löneökningar de närmsta tre åren. Detta är sanslöst orimligt.

Fackets enda argument för att få igenom dessa krav ligger på det känslosamma planet (!): De vill bara kissa, äta och vila. Det är så synd om vår förtryckta kabinpersonal. Buhu.

Här kommer några tips. Är du kissnödig? Håll dig som alla andra? Blir du hungrig när du jobbar? Förbered dig bättre eller ät ett äpple. Är du trött på dagen? Strunta i drinken i hotellbaren kvällen innan.

Kabinpersonalen verkar behöva en kurs i hur arbetslivet ser ut i verkligheten.

Samtidigt klagar flygvärdinnorna och värdarna på att de lever ett så oglamoröst liv. Att det är så himla jobbigt att bo gratis på hotell. Och det är jättehårt att somna i Rom ena dagen , resa vidare och vakna upp i New York ett par dagar senare. Phew! Jättejobbigt...

Om ni inte gillar jobbet som ni valt? Byt!!!

PS. Det är ingen slump att det är samma människor som slåss för fackets orimliga krav som sedan klagar mest på att utlänningar kommer och tar våra jobb och att företag flyr landet. DS


Externa länkar: SvD SvD DN


Twingly.se

15 kommentarer:

cureid sa...

Jag håller med!

Fantastiska ursäkter om att strejken är till för att värna passagerare/3:e man säkerhet. Därför måste man måste ha väsentligt bättre arbetsvillkor än övriga på arbetsmarknaden för annars får man "ont i magen" odyl och kan inte garantera flygsäkerheten (se separat intervju med flygvärdinna).

Varför gäller inte detta i så fall, i ännu högre grad, en lång rad andra yrken såsom tåg-/busspersonal, vårdpersonal etc etc!?

SAS toppar nu listan, tillsammans med Alitalia, över mest strejkdrabbade flygbolag. En föga smickrande toppnotering! Typiskt för den svenska fackföreningsmaffian i stort. Kanske det magonda går över om ni får en lugnare tillvaro på arbetsförmedlingen efter att SAS gått i konkurs?

Anonym sa...

Precis! Mindre arbetsvilliga far man leta efter. En lock-out och utbyte av personal mot nytt blod kanske ar losningen.

Anonym sa...

Dom är ju inte riktigt kloka dessa snyltande flugvärdinnor tro att man skall ha rätt till matrast oftare är en gång var 12 timme.

10 minuter språngfika är väl fan så nog.

KAS

Anonym sa...

SAS är kass!
Idag kan man knappast förknippa SAS med service och punktlighet som man kunde när Jan Carlzon var chef. Så som SAS ser ut idag skulle jag föreslå att de säljer plan och flighter till Lufthansa, och att inte de sura gnälliga representanterna i flygvärdinneuniform ingår i dealen. Vi behöver ett flygbolag som vi kan lita på och som ger oss den service vi betalt för och inte en transportör som behandlar sina kunder som om de vore boskap.
Även om det ofta finns några bra flygvärdinnor på varje flight så är det vanligt att man möts av en eller ett par flygvärdinnor som passerade bäst för dagen för mer än ett decennium sedan och dessa ser knappast ut som om de gillar sitt jobb eller bolagets kunder.
Tyvärr är det så att det är de dåliga flygvärdinnorna som man minns och detta borde SAS tänka på i sin personalpolitik för kunderna minns det när de skall köpa nästa flygbiljett. Finns det inget kontor där de kan gömma undan alla sura tanter?

Anonym sa...

Inom försvaret diskuteras möjligheten att kontraktsanställa officerare och när kontraktstiden löpt ut får de hjälp att hitta ett nytt jobb. Detta vore något som SAS borde överväga när det gäller flygvärdinnor.

Anonym sa...

Varför avskaffar vi inte nattvilan helt för kabinpersonalen, de kan väl jobba dygnet runt! Då skulle ju SAS kunna spara ännu mer pengar. Äta är onödigt, och vad rör kissandet kan de väl ha blöja? Förresten behöver de väl inte kissa, de hinner ju ändå inte dricka något. Eftersom de jobbar jämt behöver de heller ingen lön så den kan vi också dra in. Sköter de sig sen inte, så är det bara att skjuta ut dem med katapulten i cockpit och anställa nån ny liten snärta som kan slava istället. Bra va!?

Ursäkta, men jag kunde inte låta bli... Blir ju mörkrädd när jag hör herr Bloggare och kommentatorernas åsikter... Tack och lov så kommer Mona mosa er 2010, och det vet ni också! Ha! :)

Anonym sa...

Det är förfärligt med strejk!
Cabinanställda borde veta hut! Vi som arbetar inom sjukvården kan aldrig planera en lunch eller gå och kissa när vi vill. Tänk om doktorer ifrågasatte kvaliteten i sitt arbete efter att ha varit vakna och hanterat människoliv i 24 tim.
Varför talar man inte om långflygningar!!! 12 timmar i luften,då äter och kissar de gärna ombord, rusar därefter på shopping i Bangkok i stället för att gå på hotellrummet och vila. Nej det är för känsligt.

Anonym sa...

Till: Anonym said...

Jag håller helt med det som har sagts. Det finns kvinnogrupper som är underbetalda, men flygvärdinnor är INTE en av dem. En SAS flygvärdinnas snittlön ligger på 40000 per månad!!!!! De äldre som flyger interkontinentalt tjänar runt 50000 kr i månaden. Varför ska dessa tjäna upp till dubbel så mycket som en sjuksköterska som har:
*Tre års högskolestudier
*Minst lika stressigt på jobbet
*Också arbetar helger
*Har ett mer ansvartyngt arbete
Dags för SAS all lägga korten på bordet och berätta om flygvärdinnornas kompensation, jag tror att förståelse för denna strejk skulle minska radikalt. De är inte underbetalad utarbetade stackare.

Resenären

Anonym sa...

du ligger helt rätt med din sammamfattning av HTF:s villkor. Jag ställer gärna upp för flygvärdinnorna, men da ska de va un ga atrtraktiv och trevliga. inte gamla gnälliga lata SAS-haggor.

Jonas Gifting sa...

Anonym #4:

Ska Mona "Jag-gick-med-i-facket-när-jag-insåg-att-jag-hade-en-realistisk-chans-att-bli-partiledare-för-socialdemokraterna" Sahlin mosa alliansen med vad? Argument? Hon har inga. Hon har några mossiga one-liners thats it...

Ska Mona "Hoppas-att-ingen-gräver-vidare-i-mitt-förflutna" Sahlin mosa alliansen med en bättre politik? Hon har ingen. Hon har Göran Perssons gamla politik thats it...

Eller du kanske menade mosa som i att lägga upp potatismos? Då kommer nog Mona att mosa jättemycket 2010...

Anonym sa...

Det lär inte dröja länge innan SAS saga är all och jag anser att åratal av vilda och lagliga strejker medverkat till detta.SAS måste vara högeffektivt för att överleva.Många yrken har minst lika stressiga arbetsmiljöer utan att bli ekonomiskt kompenserade.Jag har flygit charter med många flygbolag och även två gånger till Azorerna med SAS. SAS-värdinnorna gjorde klart för oss charterturister att Solresor köpt konceptet av SAS och i konceptet ingick tydligen att vara något taggigare än i business class.Normal charterkabinpersonal brukar vara väldigt effektiva och klarar av att hantera de c:a 180 passagerarna utan att tappa tempo och tålamod. De brukar faktiskt le och kan räkna. Även när jag åkt reguljärt tycker jag att SAS är trist att åka med. Särskilt illa är det att åka på kvällen från Köpenhamn till Göteborg. Då ställs det in flyg och sista planet blir ofta överfullt.

Jonas Gifting sa...

Att kabinpersonalen är överbetald visste jag men inte att de var otrevliga och lata också. Jisses!

Det gör ju det hela helt vidrigt.

Vi får hoppas att HTF:s medlemmar tar sitt förnuft till fånga och snarast går ur detta sjukt giriga fack som tappat förståndet helt...

Vi verkar ha underskattat HTF och flygvärdinnor som de stora samhällsfaror de är...

Anonym sa...

Varfør gnælls det så om SAS , det finns andra flygbolag , det ska inte vara ett sjælvændamål att sas måste øverleva , det ær bara dumma svenskar som tror att sas ær dom enda som kan utføra flygningar sækert . Må sas gå i graven och vila i frid!!!

Anonym sa...

Alla ni som gör jämförelser med sjukvård, busschaufförer etc, glöm inte att flygarbetet drivs i en höghöjdsmiljö där betingelserna är helt annorlunda. Det finns en anledning till varför flygande personal ej får lämna blod, dyka göra tandingrepp etc i samband med flygtjänst.

Anonym sa...

Varför klagas det på inställda flighter? Det är väl de flesta SASresenärer vana vid?
Problemet för SAS är säkeligen trovärdigheten.
Men därutöver är det naturligtvis ett stort problem om kabinpersonalen tror att den kan ha ett regelbundet liv hemmavid och samtidigt vara högavlönad kabinpersonal. De som tror så borde de byta jobb och bli kommunalanställda. Jag förutsätter att kabinpersonalens huvudbonader saknar svettremmar, precis som man bruka saäga om kommunanställdas huvudbonader, för jag har gång på gång upplevt att servicen tar allt för lång tid hos SAS och detta beror troligen på att SAS har en olämplig demografi hos sin kabinpersonal.
Hoppas att Lufthansa tar över och ser till att det blir ordning och reda.

Arkivet


Se statistik